På budgettet til den kollektive trafik for 2023 er der i Thisted Kommunes budget afsat 24,9 mio. kr. Den forventede udgift til Nordjyllands Trafikselskab (NT) er ca. 28 mio. kr. Altså ca. 3 mio. kr. mere end budgetteret i Thisted Kommune.
På den baggrund har Drifts- og Anlægsafdelingen bedt NT om at udarbejde mulige besparelsespotientialer på den kollektive trafik i Thisted Kommune.
NT har udarbejdet et skema med mulige besparelsesindsatser, jf. bilag 1 - Besparelseskatalog. NT har også udarbejdet et baggrundsnotat, jf. bilag 2 - Baggrundsnotat.
Endvidere er der medsendt passagertal for 2019-2021, jf. bilag 3 - Passagertal.
Data for passagertal for 2019 er baseret på en manuel tælling i uge 40 og viser det gennemsnitlige antal kunder pr. tur pr. dag. Data for 2021 er baseret på et udtræk fra rejsekortdata for september 2021 og viser det gennemsnitlige antal kunder pr. tur pr. dag.
NT gør opmærksom på, at alle beregninger er udført på baggrund af køreplanen for 2021-2022, med prisindeks december 2021. Passagertællingerne er baseret på antallet af kunder i busserne i september 2021, opregnet til årsniveau. I beregningen af økonomien er det forudsat, at kunderne på de nedlagte afgange forsvinder, både på de nedlagte afgange og i myldretiden, da erfaringerne viser, at kunder, der rejser udenfor myldretiden, typisk også vil være kunder i myldretiden. Slutteligt er det forudsat, at ca. 10 % af de kunder, som mister en busafgang, vælger at benytte Flextur eller Plustur i stedet, hvilket udløser merudgifter inden for flextrafikken. På bybusnettet er andelen forudsat at være 5 %.
NT opsummerer forslagene til to modeller til eventuelle besparelser.
Model A: Bybusnettet reduceres til timedrift
I denne model bevares bybusnettet i dets udstrækning, men med reduktion fra halvtimedrift til timedrift. Rute 314 og 321 nedlægges helt, og betjeningen af deres oplande varetages udelukkende af skolebusserne 311, 312 og 327. Projektet Hovednet Vest ophører, og udvidelserne på rute 320 aften og weekend rulles tilbage, inkl. de oprindelige 2-3 weekendafgange på ruten. Slutteligt nedlægges sommerrute 88 fra og med sommeren 2022.
Samlet set vil disse tiltag udløse en årlig besparelse på ca. 2.6 mio. kr., og berøre ca. 53.000 kunder.
Model B: Bybusnettet reduceres til kun at betjene skolernes ringetider
I denne model reduceres bybusnettet til kun at betjene skolernes ringetider morgen og eftermiddag, hvilket i princippet reducerer de to bybuslinjer til rene skolebusruter. De øvrige tiltag er tilsvarende model A, bortset fra at rute 321 bevares uændret.
Samlet set vil disse tiltag udløse en årlig besparelse på ca. 3,1 mio. kr. og berøre ca. 63.000 kunder.
Hvis model A vælges og dermed timedrift på bybusnettet, foreslår Drifts- og Anlægsafdelingen, at driften prioriteres således, at begge ruter køres kl. 8.00. Dette er vigtigt for betjeningen af vores skoler og ungdomsuddannelser. Dog kører bybussen ikke forbi Thisted Gymnasium, da en stor del af rutebusserne, der kommer ind til Thisted by til kl. 8.00, betjener Campusområdet ved Ringvejen.
Endvidere skal der tages stilling til om bybusser, i stedet for at have normal rute på Ringvejen, skal omlægges til at køre ad Lerpyttervej således, at betjening af Thyhallen (og dermed nyt sundhedshus) bliver bedst muligt.
Til orientering er der fremkommet ønsker for den kollektive trafik.
- I forbindelse med Helhedsplanen for Klitmøller er der indkommet ønske om øget kollektiv trafik til Klitmøller. Endvidere ønskes der bedre betjening til Sjørring Skole.
- Naturbørnehaven Kronens Mark har fremsendt ønske om bybuskørsel til/fra børnehaven.
- Thy Mors HF og VUC ønsker yderligere betjening mellem Svankjær og Thisted.
- Lerpytter Friskole & Børnehave ønsker direkte bybusbetjening til/fra skolen til Østbyen.
- Thylejren ønsker yderligere betjening, specielt så børn kan komme til Vejlernes Naturfriskole.
Drifts- og Anlægsafdelingen har følgende bemærkninger til punkterne:
Ad 1. Passagertal fra tidligere viste, at busser til/fra Klitmøller i ydertimerne ikke blev benyttet i væsentligt omfang. Betjeningen til Sjørring Skole ønskes, da en del tilvælger Sjørring Skole, som en del af det frie skolevalg i Thisted Kommune, men da Sjørring Skole ikke er distriktsskole for Klitmøller by, er der ikke indlagt direkte busbetjening. Dette er ikke muligt at nå med nuværende køreplan, da planen er lagt som en omgang mellem ringetiderne på distriktsskolerne.
Ad 2. Bybusbetjeningen er pt. ikke planlagt til at betjene industriområde/butiksområde i den del af det nordlige Thisted.
Ad 3. Eleverne på Thy Mors HF og VUCs nyoprettede linjer, som bor i Svankjær (på tidligere Svankjær Efterskole), har bus/togforbindelse via Bedsted med en transporttid på omkring en time. Dette er samme serviceniveau, som vi har for vores folkeskolelever.
Ad 4. Lerpytter Friskole & Børnehave betjenes med bybus via stoppestedet Ringvej (950 m til fods). Endvidere betjenes den af rute 312 via stoppestedet ThyParken (lige uden for skolen).
Ad 5. Thylejren betjenes pt. af rute 70 to gange om dagen mod Thisted/Aalborg.
En del folkeskoler ønsker yderligere busafgange i forbindelse med, at der er blevet færre undervisningstimer fra næste skoleår.
Drifts- og Anlægsafdelingen er opmærksom på dette og undersøger pt., om det samlet set for kommunen kræver ekstra afgange.
Drifts- og Anlægsafdelingen er ligeledes opmærksom på, at der med de øgede brændstofpriser kan komme øgede omkostninger som afledt effekt heraf, hvilket kan give behov for yderligere økonomi/besparelse. Endvidere er afdelingen opmærksom på, at forsøget med Hovednet Vest - herunder blandt andet øgede køreplanstimer på rute 320 - muligvis bliver forlænget, og dermed kræver større økonomi, samt at der her også er yderligere udgifter til brændstof i projektperioden.