Efter retssikkerhedslovens § 79 b er det obligatorisk for kommuner at behandle danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet inden den 31. december hvert år. Danmarkskortet offentliggøres af Social- og Ældreministeriet, og baserer sig på tal fra Ankestyrelsens statistik.
Fra 1. juli 2022 skal Kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandlingen af danmarkskortet over omgørelsesprocenter tage stilling til, hvorvidt der er behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Beslutter Kommunalbestyrelsen, at der ikke skal udarbejdes en handlingsplan, skal Kommunalbestyrelsen orientere Ankestyrelsen herom.
I Thisted Kommune træffer Ældre og Træning (Visitation- og Hjælpemiddeldepotet), Børne- og Familierådgivningen samt Handicap og Socialpsykiatri afgørelser på socialområdet efter serviceloven. For alle områder fremlægges statistikken for hvert område.
Danmarkskortet kan findes her:
https://sm.dk/danmarkskort/2022/jun/omgoerelsesprocenter-paa-socialomraadet-i-2021
Ankestyrelsens afgørelser opdeles i fem kategorier: Stadfæstelse, Ændring, Hjemvisning, Ophævelse og Afvisning, jf. følgende:
- Stadfæstet: Ankestyrelsen er enig i forvaltningens afgørelse.
- Ændring: Ankestyrelsen har ændret forvaltningens afgørelse.
- Hjemvist: Sagen bliver sendt tilbage til forvaltningen, der skal behandle sagen igen og træffe fornyet afgørelse. Det kan være fordi Ankestyrelsen mener, at der er tale om alvorlige sagsbehandlingsfejl, som ikke umiddelbart kan rettes op i klagesagsbehandlingen. Det kan også være, at Ankestyrelsen mener, at der er behov for nye oplysninger, som forvaltningen skal indhente og inddrage i afgørelsen.
- Ophævelse: Ankestyrelsen har ophævet forvaltningens afgørelse.
- Afvisning: Ankestyrelsen behandler ikke sagen. Ankestyrelsen kan afvise at behandle en klage, hvis der er klaget for sent, hvis Ankestyrelsen ikke er rette klageinstans, eller hvis klageren ikke er klageberettiget. Det kan også skyldes, at klageren beslutter sig for at opgive den, eller klagen af anden grund bortfalder. Afviste sager indgår ikke i beregningen af omgørelsesprocent.
Thisted Kommunes overordnede resultat for 2021
Danmarkskortet viser, at Ankestyrelsen på hele socialområdet i Thisted Kommune har truffet 63 afgørelser i 2021.
I 25 af sagerne har Ankestyrelsen omgjort eller hjemvist Thisted Kommunes afgørelse, hvilket giver en omgørelsesprocent på 40. I 2021 var den generelle omgørelsesprocent på landsplan 31,8.
De omgjorte afgørelser består af 4 ændrede/ophævede sager og 21 sager, hvor Ankestyrelsen har bedt Thisted Kommune behandle sagen på ny.
Børne- og Familierådgivningen
Nedenstående tabel viser, hvordan Ankestyrelsens afgørelser fordelte sig i forhold til sagsområder og afgørelsesmåder for Børne- og Familierådgivningens 19 sager afgjort i 2021.
| Stadfæstet | Ændret/ophævet | Hjemvist | Afvist | Samlet antal sager (Realitetsbehandlede) |
Merudgifter - § 41 | | | 2 | | 2 |
Tabt arbejdsfortjeneste - § 42 | | | 3 | | 3 |
Børnefaglig undersøgelse - § 50 | 3 | | | | 3 |
Samvær - § 71 | 4 | | 2 | 2 | 6 |
Forældrebetaling - § 159 | 2 | | | | 2 |
Efterværn og opretholdt anbringelse - §§ 76 og § 76 a | 3 | | | | 3 |
Foranstaltninger - §§ 52 stk. 3 nr. 1-9, 55, 69 stk.1 | | | | 1 | |
I alt | 12 | | 7 | 3 | 19 |
Ankestatistikken for år 2021 viser, at 12 af 19 realitetsbehandlede sager fra Børne- og Familierådgivningen blev stadfæstet hos Ankestyrelsen. 7 sager blev således ændret, ophævet eller hjemvist, hvilket svarer til en omgørelsesprocent på 36,8. Landsgennemsnittet for samme sagsområder var i 2021 på 34,8 %. I 2019 havde Børne- og Familierådgivningens sager en omgørelsesprocent på kun 14,3 og i 2020 26,7 %.
Forvaltningens bemærkninger:
Børne- og Familierådgivningen bemærker, at der i 2021 ses et forholdsvis lavt antal påklagede sager til Ankestyrelsen inden for flere sagsområder, hvilket påvirker omgørelsesprocenten, idet området vedrørende merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste derfor fylder forholdsvis meget i statistikken, da der her ses et højt antal hjemviste sager. Det er afdelingens vurdering, at genopretningsplanen fra 2019 følges, og at der fortsat er fokus på øget kvalitet i sagsbehandlingen inden for området. Ved fornyet behandling af 3 af de hjemviste sager, og efter yderligere oplysning af sagerne, har borgeren fået medhold i klagerne. I 1 hjemvist sag har Ankestyrelsen i vidt omfang stadfæstet afgørelsen, men sagen er hjemvist grundet manglende oplysninger angående en enkelt og konkret merudgift. Afgørelsen er herefter fastholdt i sin helhed og ses ikke påklaget på ny.
I den sidste hjemviste sag, er afgørelsen delvist fastholdt overfor borgeren efter ny behandling og er ikke påklaget på ny.
Andelen af hjemviste sager inden for merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste skal i øvrigt sammenholdes med, at der i 2021 i alt blev truffet 138 afgørelser efter §§ 41 og 42, hvoraf alene de altså 5 er påklaget og efterfølgende hjemvist. Der ses derfor i høj grad at være enighed med forældrene omkring vurderinger og trufne afgørelser.
Der foretages i afdelingen fortsat systematisk ledelsestilsyn på forskellige sagsområder, hvor der er fokus på såvel kvaliteten i sagsbehandlingen som kvalitet af afgørelser, breve med videre, ligesom der ved teamleder fortsat er månedlig gennemgang af aktive sager.
Socialafdelingen
Nedenstående tabel viser, hvordan Ankestyrelsens afgørelser fordelte sig i forhold til sagsområder og afgørelsesmåder for Socialafdelingen. Der har været sammenlagt 26 sager i 2021, afviste sager medregnes ikke.
Ankestatistikken for 2021 viser, at Socialafdelingen fik stadfæstet 18 ud af 26 afgørelser fra Ankestyrelsen, svarende til 69 %.
6 ud af de 26 afgørelser blev hjemvist, svarende til 23 %, og endelig blev 2 af de 26 afgørelser ophævet, svarende til 8 %.
Landsgennemsnittet for disse bestemmelser er til sammenligning:
Stadfæstelse 66,4 %
Omgørelse 33,3% heraf udgjorde ændring 5,4 %
Hjemvisning 27,9 %.
Bestemmelse | Stadfæstelse | Hjemvisning | Ændring/Ophævelse |
§ 41: Merudgifter (børn) | 1 | | |
§ 85: Socialpædagogisk støtte | 4 | 3 | |
§ 96: BPA-ordning | 2 | | |
§ 97: Ledsageordning (voksne) | 2 | | 1 |
§ 100: Merudgifter (voksne) | 7 | 2 | |
§ 107: Midlertidigt botilbud | | 1 | 1 |
§ 109: Ophold – Krisecenter | 1 | | |
§ 136 f: Magtanvendelse for borger i botilbud anbragt ved dom | 1 | | |
Forvaltningens bemærkninger:
De allerede iværksatte tiltag videreføres. Disse tiltag inkluderer blandt andet muligheden for sparring med forvaltningens jurist, at alle genvurderinger skal godkendes af forvaltningens jurist, og at sagsbehandlerne løbende bliver undervist i at skrive afgørelser. Der vil fortsat være fokus på, at kvaliteten af de afgørelser, som sendes ud af forvaltningen, opretholdes og forbedres yderligere. Alle genvurderinger skal omkring juristen, inden de sendes til Ankestyrelsen. Herudover foretages løbende ledelsestilsyn, hvor også kvaliteten af afgørelsesbreve bliver efterset.
Alle sager om merudgifter (voksne) er blevet gennemgået, og der har været øget fokus på at dække borgers behov og ikke mere. Dette har været medvirkende til begge hjemvisninger vedrørende § 100.
I de sager, hvor Ankestyrelsen har truffet afgørelse om ophævelse, har man ikke været enige i Socialafdelingens afgørelse.
Den afviste sag blev af klager trukket tilbage, inden den nåede af blive behandlet hos Ankestyrelsen.
Ældreområdet
Bestemmelse | Stadfæstelse | Hjemvisning | Ophævelse |
§ 83 Hjemmehjælp | 1 | 2 | |
§ 112 Hjælpemidler | 3 | | 1 |
§ 113 Forbrugsgoder | 1 | 1 | 1 |
§§ 114 og 115 Biler | 3 | 5 | |
I alt | 8 | 8 | 2 |
Ankestatistikken for 2021 viser, at Visitation og Hjælpemiddeldepotet fik stadfæstet 8 ud af 18 afgørelser fra Ankestyrelsen, svarende til 44,4 %. 8 ud af de 18 afgørelser blev hjemvist, svarende til 44,4 %, og endelig blev 2 af de 18 afgørelser ophævet, svarende til 11,1 %.
Forvaltningens bemærkninger:
Som udgangspunkt hjemvises en sag på grund af manglende oplysninger, og ved ændrede/ophævede afgørelse ændres kommunens afgørelse.
På bilområdet har man været udfordret af Ankestyrelsens hjemvisninger, som Visitationen og den jurist, der deltager på bilmøder, har været meget uforstående overfor.
Ved genbehandling af disse sager, er de sager, der er sendt til Ankestyrelsen igen, blevet stadfæstet.
Vi bruger også af og til konkrete sager i Ankestyrelsen til at få afklaret, hvordan vi fremover skal afgøre lignende sager. Blandt andet kommer der nye hjælpemidler på markedet, forhandling af produkter ændres (hjælpemidler kan blive til forbrugsgoder), og lovgivning/vejledningen ændres løbende.
I forhold til hjemviste sager, handler vi efter den anvisning Ankestyrelsen giver, med fornyet vurdering og afgørelse. Vi drøfter både stadfæstede, hjemviste og ændrede sager fra Ankestyrelsen på vores sparringsmøder for henholdsvis terapeuter, visitatorer, og administrative sagsbehandlere, da det er lærerigt i forhold til fremtidig sagsbehandling og procedurer. Når vi har en afgørelse, som vi er i tvivl om, giver vi afslag, og hvis borger bruger klagemuligheden, sender vi sagen i Ankestyrelsen, for at prøve sagen af. Det har principiel betydning, når der kommer en afgørelse tilbage, hvad enten den er stadfæstet eller hjemvist.