Plan og Miljø holder også hjulene i gang på trods af corona

Der bliver stadig lavet miljøtilladelser til landbruget, vandløbene bliver vedligeholdt og der er fuld fart på behandlingerne af byggesager for at få en byggetilladelse. Alle opgaverne bliver lavet af medarbejderne i Plan og Miljø fra deres forskellige hjemmearbejdspladser.

03-04-2020Nyhed

Selvom kommunens forskellige medarbejdere ikke er at finde på deres normale pladser i administrationsbygningen i Hurup, er der stadig fuld fart på myndighedsarbejdet og samarbejdet med det lokale erhvervsliv. 

- Jeg føler ikke, at vi er blevet bremset i vores arbejde. Vi sidder bare derhjemme i stedet.

Sådan lyder det fra Olaf Kjær Kristensen, sagsbehandler i Plan og Miljø. Han har ansvar for landbrugssager.

På grund af coronavirus og de restriktioner, der er meldt ud fra regeringen, har Olaf flyttet sit kontor hjem til huset på landet ved Sdr. Solbjerg på Mors.

Lige nu sidder han og behandler en ansøgning om udvidelse af en større svineproduktion i Thy. Sagsbehandlingen foregår i en dialog med ansøgeren og dennes konsulent hos Landbo Limfjord.

- Miljøkonsulenterne begynder at fornemme, at vi arbejder som normalt. De første par dage var der lidt stille. Det er der absolut ikke mere, siger Olaf.

De gode afregningspriser for svinekød har givet svineproducenter mod på at bygge og udvide deres bedrifter.

- De fornuftige tider smitter lidt af på byggelysten. Så må vi prøve at ekspedere så hurtigt og gnidningsfrit som muligt, siger Olaf.

Hjemmearbejdet er anderledes på den måde, at kollegerne ikke er så let tilgængelige.

- Til dagligt bruger vi meget lige at stikke hovederne sammen, da vi jo har hver vores kompetencer. Men vi har været hurtige til at bringe Skype-løsningen i spil i stedet, pointerer Olaf.

Iben Juulsgaard Karlsen, der arbejder med byggesager, har især kontakten til mindre rådgivningsfirmaer samt mange borgere. Hun mener også, at afstanden til kolleger, og den nye form for kommunikation er den største forandring i den nye arbejdsdag. Via Skype kan det lade sig gøre at koordinere og løse opgaverne alligevel.

- Som byggesagsbehandler drøfter man langt de fleste sager med hinanden. På kontoret kan et spørgsmål ud i rummet hurtigt hjælpe en videre. På hjemmekontoret er det Skype, som skal bruges, og dette tager noget længere tid. Specielt hvis den første man ringer til, ikke kan hjælpe en videre, uddyber Iben.

Iben peger også på, at det er lidt mere besværligt, når al kontakten til borgeren foregår skriftligt via mail. Det er nemmere, når man kan ringe til borgeren, synes hun.

Iben gætter på, at hun på hjemmekontoret i Bremdal ved Struer når 80 procent af de arbejdsopgaver, hun plejer på rådhuset i Hurup. Men hun har også en anden person hjemme, der kræver opmærksomhed af og til.

- Jeg har en søn på to og et halvt år, som ikke helt forstår, at jeg isolerer mig på kontoret, fortæller hun.

Hjemme i Fjerritslev sidder Simon Friis-Wandall, der er vandløbssagsbehandler i Thisted Kommune.

- Min arbejdstid er den samme som normalt, men jeg har heller ikke to-tre børn omkring mig, siger han.

Simon Friis-Wandall sidder med telefonvagten, og det betyder, at han dels har fået henvendelser om igangværende sager – men også, at vandet står højt forskellige steder i kommunen.

- Vi kan godt køre ud og kigge på situationen. Vi kan bare ikke holde møder med folk ude i landskabet, siger han.

Simon Friis-Wandall er en af dem, der har opgaven med at koordinere vandløbsvedligeholdelsen, der udføres af private entreprenører for Thisted Kommune.  En af opgaverne er at beskære træer og buske ved vandløb. Sperring Sø Kanal er netop færdiggjort, mens der ved Klitmøller Å eksempelvis er for meget vand endnu til, at man kan arbejde der. Også Simon peger på, at det er lidt mere svært end sædvanligt at koordinere med kollegerne.

- Tingene tager lidt længere tid, når man skal stille spørgsmål på mail i stedet for bare lige at stikke hovederne sammen, forklarer han. 

Men selv om opgaverne udføres nogenlunde lige så effektivt som normalt, ser Simon frem til, at Corona-krisen er overstået, og han igen kan sætte kursen mod Hurup om morgenen og møde sine tre kolleger, der også arbejder med vandløb.

- Jeg glæder mig til at komme tilbage på kontoret igen, understreger han.

Olaf Kjær Kristensen
Olaf Kjær Kristensen arbejder med landbrugssager fra kontoret derhjemme.

Iben Karlsen

Iben Juulsgaard Karlsen arbejder med byggesager fra kontoret derhjemme.

Simon Friis-Wandall
Simon Friis-Wandall arbejder med vandløbssager fra kontoret derhjemme.


Kontaktinfo

Teknik og Erhverv

Administration, Plan og Miljø, Drift og Anlæg
Kirkevej 9
7760 Hurup
Telefon: 99 17 17 17
Fax: 99 17 21 54
E-mail: teknisk@thisted.dk

Beskæftigelse og Jobcenter Thisted
Skolegade 22C
7700 Thisted
Telefon 99 17 17 17

Erhverv
THY-Huset
Tilstedvej 73
7700 Thisted
Telefon: 99 17 17 00
E-mail: erhverv@thisted.dk